۹۰- جناب آقای سبحانی
بهمن ۱۵, ۱۳۹۶۹۲- جناب حاج آقای لطیفی
بهمن ۱۵, ۱۳۹۶بسمه تعالی
یکی از دوستانی که بسیار مورد علاقه اینجانب اند حضرت آیت الله آقای قریشی در ارومیه اند. ایشان از اعضاء مجلس خبرگان و مکرر در ارومیه و در مشهد با معظم له در ارتباط بوده ایم. ایشان کتاب قاموس القرآن را نوشته اند و بسیار کتاب مفید و ارزنده ای است. در عکس بالا اینجانب در ارومیه در منزل ایشان میهمان بودم و درباره مطلبی که معظم له در کتاب قاموس القرآن نوشته اند بحث نمودیم و آن مطلب این بود:
که آیا در قرآن « آل یسین » صحیح است یا « الیاسین » که در قرآن ها آمده است درست است. من گفتم: اولا اگر الیاسین باشد چند اشکال پیش می آید. اول: آنکه خدای تعالی در سوره صافات به پیغمبران اولوالعزم علیهم السلام مثل حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت نوح سلام الله علیهم سلام گفته و نمی تواند الیاس در ردیف آن پیامبران قرار بگیرد.
دوم: آنکه اگر می خواست خدای تعالی به « الیاس » سلام کند می فرمود: « سلام علی الیاس » و « الیاسین » معنی نداشت. زیرا این کلمه درست نیست.
سوم: آنکه تا زمان حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام هیچ یک از علماء سنی و شیعه و حتی قراء سبعه این کلمه را به این نحوه نخوانده بودند. زیرا حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام در مجلسی که علماء عراق و سایر بلاد اسلامی در « مرو » جمع بودند حضرت رضا علیه السلام فرمود که یکی از فضائل عترت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم این است که در ردیف انبیاء اولوالعزم علیهم السلام خدای تعالی به آنها سلام گفته و فرموده « سلام علی آل یاسین ». زیرا بدون تردید « یاسین » اسم پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است و آل یاسین آل پیامبر صلی الله علیه و آله منظور است و در روایات زیادی این آیه به همین معنی و با همین لفظ ذکر شده است.
و قرائت اهل بیت عصمت علیهم السلام جز این چیز دیگری نبوده است.
تاریخ نگارش:
۱۴۲۶/۴/۱۲ قمری
۱۳۸۴/۲/۳۱ شمسی
اینجانب با حضرت آیت الله قریشی در ارومیه