درس اول از ۳۰ درس اعتقادات
آذر ۲۹, ۱۳۸۱درس سوم از ۳۰ درس اعتقادات
آذر ۲۹, ۱۳۸۱درس دوم از ۳۰ درس اعتقادات
موضوع:
خلاصه ای از بحث گذشته درباره اعجاز قرآن - خداشناسی: توحید
تاریخ:
۱۵ شوال ۱۴۲۳ هجری قمری
۲۹ آذرماه ۱۳۸۱ هجری شمسی
2002/12/20 میلادی
خلاصه این درس:
اهمیت اثبات اعجاز قرآن
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
۱- كسانی كه میخواهند به حقیقت تزكیه نفس و پاكی دل برسند باید ابتدا اعجاز قرآن را در نظر خود ثابت كنند كه در نتیجه خدا و رسالت رسول اكرم (ص) و حقایق قرآن كه انسان الی الابد باید مورد مطالعه و یادگیری قرار دهد برایش به اثبات میرسد.
فرق علوم مادی و بشری با علوم الهی و متصل به وحی این است كه علوم الهی چون وصل به علم خدای بینهایت و وحی است هیچ محدودیتی ندارد و ابدی است چرا كه هر چه انسان در علوم الهی جلوتر میرود ضمن آن كه رشد میكند اما به عمق و حقیقتش نمیرسد و باز هم باید سیر كند و جلو برود و لذا در دنیا انسان بسیار سطحی میتواند در قرآن و علوم الهی پیش برود كه آن هم باز به ظرف افراد بستگی دارد اما علوم بشری از هر نوع كه باشد خلاصه محدود است.
از چه کسانی توصیف خدا صحیح است ؟
۲-توصیف خدای تعالی تنها از مخلصین پذیرفته است كه در رأس آنها ائمه علیهم السلام هستند و لذا آنجاكه غیر معصوم و بلكه افراد جاهل كه در بعضی مواقع به توصیف خدا پرداختهاند، مخلوق خدا را عین ذات خدا دانسته و در واقع برای خدا جسم و اجزاء قائل شدهاند كه این كفر آشكارایی میباشد و به همین جهت است كه انسان اولین گامی كه به سوی خدا میخواهد بردارد باید در جهت اصلاح اعتقاداتش باشد و اولین گامی كه در اعتقاد برمیدارد باید در جهت خداشناسی باشد.
علت نهی تفکر در ذات خدا
چون خدای تعالی مجرد مطلق است یعنی زمان، مكان، اجزاء، حد و هر چیزی كه مربوط به ماده است را ندارد و لذا با حواس ظاهری و نیز با عقل نمیتوانیم آن را درك كنیم و به همین جهت وقتی كلام به "ذات مقدس پروردگار" میرسد باید توقف نمود كه در غیر این صورت انسان را به گمراهی و كفر منتهی میكند اما در خصوص "صفات پروردگار" باید فكر شود و به همین جهت اولین چیزی كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله از مردم خواست این بود كه بگویند: « لا اله الا الله » یعنی، یك خدا، یك حقیقت، یك علم و یك قدرت در این عالم فقط وجود دارد، تا رستگار شوید.
نظم عالم دلیلی بر توحید
نظم و هماهنگی عجیبی كه در عالم وجود دارد به طوری كه منجمین میتوانند لحظه دقیق به وقوع پیوستن خسوف و یا كسوفی را در سیصد سال آینده مشخص كنند خود وجود علم، قدرت و مصلحت اندیشی كه واحد هست را به خوبی و وضوح ثابت میكند. نظم و هماهنگی خاصی كه هر كس در بین اجزاء بدن خود مانند قلب، ریه، مغز و غیره میتواند ببیند وجود علم، قدرت و مصلحت اندیشی واحدی را ثابت میكند.
نقش سر انگشتان
نقش سر انگشت طوری خلق شده كه دو نفر از زمان حضرت آدم تا آخر دنیا نمیتوان پیدا كرد كه نقش سرانگشت آنها با هم یكسان باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد علم انگشت نگاری كنار گذاشته میشود. لذا پر واضح است كه اولا علم و قدرتی بر ایجاد این واقعیت نظارت داشته و از آنجا كه هیچ گونه بینظمی در آن مشاهده نمیشود كاملاً مشخص است كه یك كسی هم این كار را به انجام میرساند و لذا توحید یعنی یك علم و قدرت را در عالم مؤثر دانستن ثابت میشود.
علم احتمالات در خصوص این كه یك فرد كور بتواند ده صفحه از یك كتاب را پشت سر هم قرار دهد میگوید احتمال این كه صفحه اول را اول بردار یك دهم است و احتمال این كه صفحه دوم را دوم بردارد یك صدم است و احتمال این كه صفحه سوم را سوم بردارد یك هزارم است و تا آنجا كه احتمال این كه صفحه دهم را دهم بردارد محال میشود لذا در جایی كه پشت سر هم قرار گرفتن ده صفحه كتاب بدون علم و قدرت و ناظم محال است چگونه میتوان گفت چندین میلیارد نقش سر انگشت در این عالم هست و هر یك غیر از دیگری است و آن هم علم و قدرت و ناظمی در كار نبوده است؟؟؟ اینجا است كه میگوییم: یك كسی، یك واحدی به نام «خدا» به نام « ذات مقدس پروردگار » دست در كار بوده و با علم و دانشش این كار را كرده است.
اگر یك علم و قدرت در عالم حاكم نباشد
اگر یك علم و قدرت در عالم حاكم نباشد در انجام امور عالم اختلاف بوجود میآید و سبب فساد میگردد و همین كه چنین چیزی در هیچ جای عالم دیده نمیشود دلیل بر « توحید » است و لذا میفرماید: « لَوْ كَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا »
علت غفلت از خدا
علت این كه با وجود این همه نشانه بر وجود خدا باز هم منكر خدا هستیم این است كه ما همه چیز را میخواهیم با حواسمان درك كنیم و عقلمان را به كار نمیگیریم و در نتیجه غافل میشویم تا آنجا كه تخلف و معصیت میكنیم و حال آن كه خدای تعالی همه جا هست و از كثرت ظهور دیده نمیشود. لذا باید بدانیم كه تمام حركات و سكناتی كه در این عالم اتفاق میافتد از قدرت خدا است و ندیدن دلیل بر نبودن نیست. به طور مثال اگر دو نفر در جایی دراز كشیده باشند و هر دو چشمانشان را بسته باشند اما یكی خواب و آن دیگری بیدار باشد اینها تفاوتی در ظاهر ندارند و اگر ما بخواهیم به آنچه میبینیم حكم كنیم باید هر دو را خواب بدانیم و حال آن كه یكی روح دارد و آن دیگری روح ندارد و این چیزی است كه با چشم دیده نمیشود.
نتیجه علم و قدرت واحد و علامت آن
وجود علم و قدرت واحد در این عالم این طور ثابت میشود كه همه كارها طبق مصالح صحیحی انجام میشود و این نشانه علم است و هر چیزی كه مصلحت باشد خلق میشود و این نشانه قدرت است و این كه عالم دچار فساد نمیشود علامت وحدت علم و قدرت است.
معنای نزدیک تر از رگ گردن
خدا از خود شخص به او نزدیكتر است چرا كه انسان از آنچه در رگهای قلبش میگذرد اطلاعی ندارد اما خدا اطلاع دارد و حتی بعضی از اطباء هستند كه مرگ كسی را پیشگویی میكنند اما همین شخص سالها بعد از آن پیشگویی زندگی میكند. ( قضیه رحلت مرحوم حاج ملا آقا جان )
خدای تعالی همه جا هست
خدای تعالی همه جا هست و هیچ چیزی نمیتواند او را از رسیدگی به امور دیگر مشغول كند لذا انسان باید با خدای تعالی انس بگیرد و صحبت كند و در این راستا از حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا درس بگیرد. آن حضرت با وجود این كه سختترین جراحتها بر بدن مباركشان وارد شده بود اما باز هم حتی آن وقتی كه بر زمین افتاده بود با خدا مناجات میكرد و اظهار رضایت و تسلیم بودن در برابر خدا را مینمود.