درس بیست و نهم از ۳۰ درس اعتقادات
تیر ۳۰, ۱۳۸۲درس پانزدهم از ۳۶ درس تزکیه نفس
تیر ۳۰, ۱۳۸۲درس سی ام از ۳۰ درس اعتقادات
موضوع:
اهمیت عقائد - شفاعت - مسئله بعث، حشر، نشر و صراط
تاریخ:
۲۱ جمادی الاول ۱۴۲۴ هجری قمری
۳۰ تیر ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/07/21 میلادی
۲۱ جمادی الاول ۱۴۲۴ هجری قمری
۳۰ تیر ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/07/21 میلادی
خلاصه این درس:
تصحیح عقائد و عرضه آن به امام
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
۱- کسانی که در دینشان جدی هستند و برای آن ارزش قائلند، عقایدشان را درست میکنند و به راسخین در علم که بیشتر منظور ائمه (علیهم السلام) هستند عرضه میدارند و نمونه فردی که این کار را میکرد عبدالعظیم حسنی است.
با زیارت آل یس عقاید را به امام عرضه کنید
بهترین چیزی که میتوان با آن هم عقاید را اصلاح نمود و هم آن را به محضر امام معصوم علیهم السلام عرضه داشت، زیارت حضرت صاحب الامر معروف به آل یاسین است که در آن ابتدا عرض ارادت به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه میکنیم و سپس آن حضرت را شاهد میگیریم و بر توحید، نبوت، امامت، مرگ، قبر، حشر و نشر شهادت میدهیم و هر کس به مقتضای موقعیتش باید زیارت آل یاسین را بخواهند.
واقعیت مرگ
از جمله چیزهایی که حق است و انسان بیهیچ شائبهای میتواند بر آن شهادت بدهد یعنی بگوید که من میبینم این واقعیت را "مرگ" میباشد.
نکیر و منکر یا بشیر و مبشر
"نکیر و منکر" که دو ملک هستند و در بعد از مرگ انسان با آنها مواجه میشود حق است که البته این دو ملک فقط برای کفار محض نکیر و منکر هستند و الا برای مؤمنین محض بشیر و مبشر میباشند.
بعث
"بعث" که بعد از دمیدن دوم در صور اتفاق میافتد به این معنا است که تمام موجوداتی که به هنگام صور اول که سه بار به صدا درمیآید ولی یکبار محسوب میشود مردهاند و عبارتند از: انسان،جن و ملک به جسم خود برمیگردند و سر از خاک برمیدارند و برای مراحل بعدی قیامت آماده میشوند.
نشر
"نشر" که بعد از بعث انجام میگیرد آن زمانی است که مردم سر از خاک برداشتهاند و مانند ملخهای پراکنده بر روی زمین قرار میگیرند و به این طرف و آن طرف حرکت میکنند.
حشر
"حشر" بدین معنا است که بعد از آن که مردم از خاک برخاستند و به اطراف انتشار پیدا نمودند در یک جا مجموع و محشور میگردند.
صراط
"صراط" به معنای "راه" است. از آنجایی که کره زمین مدتی بعد از صور اول قابلیت و شرایط حیات را از دست میدهد و لذا بعد از آن که کار انسانها در روز قیامت به پایان رسید، آنها به طرف بالا حرکت میکنند تا این که به جایی به نام "مدار ناری" که خارج از حساب دارای حرارت است میرسند. حرارت مدار ناری طوری است که هر چه به آن میرسد ذوب میشود. در اینجا برای کسانی که اعتقاداتشان را اصلاح کردهاند و مؤمن میباشند، تونل و راهی معروف به "صراط" که از میان مدار ناری و آتش کشیده شده باز میشود و این گروه با سرعتهای مختلف که بسته به میزان پاکی روحشان است از آن عبور میکنند و معاندین و دشمنان دین چنین راهی برایشان باز نمیشود و لذا وارد مدارناری یا جهنم میشوند.
عبور از صراط
بعضی افراد آنچنان از صراط میگذرند که متوجه آن نمیشوند اما بعضی دیگر جهت عبور از صراط دارای مشکلاتی هستند و تمام به وضعیت روحی افراد برمیگردد. آنهایی که غل و زنجیر در دست و پایشان ندارند جهت عبور هم مشکلی ندارند اما آنهایی که غل و زنجیرهایی به دست و پایشان زدهاند در اینجا باید از خوبان جدا شوند ضمن آن که مورد مؤاخذه پروردگار قرار میگیرند مبنی بر این که عهد خود با خدا را بر بندگی خدا شکسته و بندگی شیطان را نمودهاند. لذا صراط مستقیم فقط با عبودیت به دست میآید.
بدن جن و ملک
جن و ملک هم دارای بدن هستند، بدن جن از جنس آتش است و بدن ملک از جنس نور سرد میباشد. نور گرم همان شعلههای آتش است اما نور سرد نوری میباشد که محیطی را روشن میکند اما کمترین حرارتی ندارد مثل نور بدن کرم شب چراغ
نتیجه تزکیه نفس و کمالات در قیامت
در روز قیامت بعضی افراد مورد رحمت خاصالخاص قرار میگیرند چون به درجهای از کمال رسیدهاند که خود را از خدا میدانند و این نتیجه تزکیه نفس و کمالات است.
شفاعت اهل بیت علیهم السلام
تمام اهل بیت علیهم السلام در روز قیامت دارای شفاعت هستند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله آنقدر سر به سجده میگذارد تا تمام کسانی که به او اعتقاد و امید دارند مورد شفاعت قرار گیرند و لذا از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام «وَ لَسَوْفَ یعْطِیک رَبُّک فَتَرْضَى» امیدوار کنندهترین آیه است.
علی علیه السلام در روز قیامت قسیم النار و الجنة است به طوری که حب علی ایمان و بغض علی کفر است و او در بین بهشت و جهنم میایستد و خطاب به آتش میکند که "این برای تو و این برای من".
فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز قیامت شفاعت کبرایی دارد که یک نفر از محبینش در محشر باقی نمیمانند مگر این که مورد شفاعت فاطمه سلام الله علیها قرار میگیرند.
حضرت مجتبی علیه السلام هر چه در دنیا به ایشان بیاعتنایی کردند اما ایشان در روز قیامت به مردم محبت میکنند و آنها را نجات میدهند.
حضرت سیدالشهداء علیه السلام که از شفعای بزرگ روز قیامت هستند به طوری که اگر کسی با اعتقاد صحیح قطره اشکی بر امام حسین علیه السلام ریخته باشد همان قطره اشک تمام گناهانش را از بین میبرد و او را وارد بهشت میکند.
حضرت ولی عصر ارواحنا فداه از جهت شفاعت در روز قیامت میدان دار هستند چرا که از همه انبیاء و ائمه علیهم السلام پیروان بیشتری دارند.
تمام انبیاء و ائمه علیهم السلام هر چه از مردم زمان خودشان که قابل شفاعت باشند را شفاعت میکنند.
انبیاء محتاج شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
تمام انبیاء در روز قیامت محتاج شفاعت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند چرا که تنها پیغمبر اسلام در امر تبلیغ هیچ مشکلی نداشته و آن هم به جهت خلافت بلافصل علی علیه السلام بوده است و الا سایر انبیاء تماماً دارای مشکلاتی در امر تبلیغ بودهاند که البته این مشکلات به عصمت و اولوالعزمیتشان لطمه نمیزده است و بلکه فقط در مقایسه با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله کاستیهایی به نظر میرسد و به همین جهت محتاج شفاعت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند.
اصحاب یمین و اصحاب شمال
در روز قیامت بجزء بعضی از اولیاء خدا که مسیرشان از همان ابتدا تغییر میکند سایر مردم به دو گروه اصحاب یمین و اصحاب شمال تقسیم میشوند لذا افراد در دنیا باید مراقب باشند اعمالی که نامه عمل آنها را ناخواسته خراب میکند مثل غیبت، تهمت، سوءظن و … را انجام ندهند. (قضیه فردی که در راه سفر حج به زنی کمک کرد و از اجر ابدی برخوردار شد.)
نوشیدن آب از دستان امام در ورود به بهشت
تنها جایی که انسان میتواند مستقیماً از دست مبارک امام زمانش آب بنوشد در روز قیامت و در ورودی بهشت است که مثل آن آب دیگر نخواهد یافت.