درس پانزدهم از ۳۰ درس اعتقادات
فروردین ۲۲, ۱۳۸۲درس هفدهم از ۳۰ درس اعتقادات
فروردین ۲۲, ۱۳۸۲درس شانزدهم از ۳۰ درس اعتقادات
موضوع:
پذیرش ولایت - ولایت خاص الخاص و خاص - فقط ولایت ۱۴ معصوم ولایت خاص الخاص است
تاریخ:
۰۸ صفر ۱۴۲۴ هجری قمری
۲۲ فروردین ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/04/11 میلادی
۰۸ صفر ۱۴۲۴ هجری قمری
۲۲ فروردین ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/04/11 میلادی
خلاصه این درس:
ولایت ۱۴ معصوم ولایت خاص الخاص
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
۱- خدای تعالی و پیامبر اکرم و فاطمه زهرا و ائمه اطهار (علیهم السلام) در یک ردیف و به طور مساوی بر ما ولایت خاص الخاص دارند یعنی بدون هیچگونه جهلی و با کمال محبت به بشر فرمان میدهند.
آنچه ائمه (علیهم السلام) را از جهت ولایت بر بشر در ردیف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) قرار میدهد علم و ایمان است یعنی علم الهی که در مرتبه اول نزول، در قلب آنها به صورت معلوم منعکس گردید و آنگاه ایمان آنها به تمام آن حقایق و علوم، سبب شده که پیامبر اکرم و ائمه (علیهم السلام) در یک ردیف قرار گیرند.
بعد از چهارده معصوم (علیهم السلام) فقهای جامعالشرایط دارای ولایت خاص هستند.
دو مسیری که در خصوص جانشینی پیامبر اکرم متصور است
۲- در خصوص جانشینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) باید گفت که ایشان دو راه بیشتر نداشتهاند:
الف- مانند سایر سلاطین که مدتی حکومت را به دست میگیرند و بعد هم رها میکنند و میروند باشد یعنی هیچ جانشینی برای خود تعیین نکرده باشد که غیر شیعه در اسلام ضمن اینکه چنین اعتقادی ندارند اما این روش را عملی کردهاند.
ب- چون پیامبر (صلی الله علیه و آله) دارای هدف بسیار مهمی بوده حتما جانشینان خود را تعیین کرده است که این واقع امر میباشد و شیعه چنین اعتقادی دارد.
زمان تعیین جانشینان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
جانشینان پیامبر (صلی الله علیه و آله) در روایات و بلکه در ابتدای خلقت کاملا مشخص شدهاند.
لزوم داشتن جانشینانی برای پیامبر اکرم از لحاظ عقلی
عقل نیز حکم میکند شخصی که دارای قدرت است و کارهای ناتمامی هم دارد ولی عمرش کفایت نمیکند تا آنها را به انجام برساند، جانشین یا جانشینانی که از جهت علم و عصمت با خود ایشان مساوی باشند را انتخاب نماید تا کارهای ناتمام ایشان را به اتمام برسانند.
در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بنا به جهالت فوق العادهای که بر جزیرةالعرب حاکم بود به طور طبیعی امکان انتقال علوم به بشر نبود.
علت تعدد جانشین برای پیامبر اکرم
علت تعدد جانشین برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) انتقال علوم به بشر و رشد آنها بوده است تا آنجا که امروز خواسته عمومی جامعه بشری عدالت و دوری از جنگ و خونریزی است و این خود بارزترین علامت برای تحقق هدف الهی در کره زمین و ظهور حضرت ولیعصر ارواحنافداه میباشد.
اگر به دستورات دین مقدس اسلام عمل میکردیم
اگر به دستورات دین مقدس اسلام عمل میکردیم امروز یهود و نصاری بر خلاف نهی قرآن بر سر مسلمین حاکم نمیشدند.
لزوم عصمت از جهل داشتن برای جانشینان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
اگر جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله) معصوم از جهل نباشد اهداف الهی و وعدههای عصر ظهور ابدا محقق نخواهد شد.
انحراف هر انقلابی به دست غیر معصوم
هر انقلابی که به سرکردگی غیر معصوم انجام گیرد به انحراف کشیده میشود.
چه کسانی بحث جدایی دین از سیاست را مطرح کردند ؟
آنان که نخواستند جانشینان الهی و واقعی پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بپذیرند بحث جدایی دین از سیاست را مطرح کردند و ایجاد ائمه ساختگی را عملی نمودند.