درس بیست و چهارم از ۳۰ درس اعتقادات
خرداد ۲۶, ۱۳۸۲درس بیست و ششم از ۳۰ درس اعتقادات
خرداد ۲۶, ۱۳۸۲درس بیست و پنجم از ۳۰ درس اعتقادات
موضوع:
برزخ حد فاصل بین دنیا و قیامت - شرح حال کسانی که دارای اعتقادات صحیح بعد از مرگ می باشند
تاریخ:
۱۵ ربیع الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری
۲۶ خرداد ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/06/16 میلادی
۱۵ ربیع الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری
۲۶ خرداد ۱۳۸۲ هجری شمسی
2003/06/16 میلادی
خلاصه این درس:
معنای برزخ
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
۱- برزخ به معنای حد فاصل است و عالم برزخ منظور مرحلهای از زندگی که بین دنیا و قیامت واقع میشود، میباشد.
گروه نجات یافته در عالم برزخ
در طول مدت عالم برزخ تنها یک گروه و آن هم جمعیت بهترین که منظور پنج گروه انبیاء، شهداء، صالحین، صدیقین و نیز به صورت معیتی کسانی که اطاعت خدا و رسولش را کرده و با جدیت قدم در راه تزکیه نفس گذاشتهاند بلافاصله پس از موت، بدنی از عالم برزخ برای آنها خلق میشود و در بهشت عالم برزخ که در آسمان چهارم یا پنجم است، واقع میگردند.
گروه بیهوشان در عالم برزخ
یک گروه دیگر از افراد بشر در عالم برزخ افراد معتقد هستند که اینها به دلیل اعتقادات خوب یعنی پذیرش ولایت الهی و اعتقاد به خدای تعالی و چهارده معصوم (علیهم السلام) در روز قیامت به جهنم نمیروند و از سوی دیگر به دلیل عدم تزکیه نفس یا معصیت کار بودن، به بهشت هم نمیروند و حتماً باید تزکیه نفس کنند و جبران آنچه در دنیا انجام ندادهاند، بنمایند. این گروه در عالم برزخ حالت فرد خواب و بیهوش را دارند که گذشت میلیونها یا میلیاردها سال برای آنها مثل گذشت دقایقی بیش نیست و وقتی قدم در صحنه قیامت میگذارند گویا چند دقیقه قبل در خانهشان بودهاند.
افراد معتقد در عالم برزخ هیچ کاری نمیتوانند انجام دهند و به هیچ نحو امکان این که خودشان در وضعیتشان تغییری بدهند وجود ندارد الا این که در زمان حیات دنیاییشان باقیاتالصالحاتی از خود بجا گذاشته باشند و یا اطرافیان آنها عملی به نفع آنها انجام دهند که در این صورت امکان این که خدای رحمان و رحیم بدیهای آنها را جبران نماید و آنها را از گروه بیهوشان به جمع اولیاء خدا وارد نماید، هست و به همین جهت در روایات بسیار تأکید شده که برای اموات خیرات کنید و نقایص و مشکلات آنها را اعم از حقوق مختلف تضییع شده جبران نمایید که اگر این کارها انجام نگیرد، این گروه دچار گرفتاریهای قیامت میشوند.
مردم در صحنه قیامت به سه گروه تقسیم می شوند
۲- مردم در صحنه قیامت به سه گروه تقسیم میشوند
الف: اولیاء خدا که بدون معطلی از خط سبز به بهشت میروند.
ب: افراد معاند و اصحاب شمال که بدون معطلی از خط قرمز به جهنم میروند.
ج: افراد معتقد اما تزکیه نشده که گرفتاریهای قیامت و توقف پنجاه هزار ساله آن برای این گروه است تا تزکیه شوند چرا که به جهت اعتقادات صحیح نباید به جهنم بروند و به خاطر ناپاکیهای روحی مثل حسادت و غیره لایق بهشت نیستند.
علت تمام مشکلات
تمام مشکلات مردم در مراحل مختلف زندگی مربوط به عدم تزکیه نفس است و دنیا در حکم پل و محل عبوری است که مردم باید در این مرحله با تمرین خود را بسازند و به مقام ولیخدایی برسند و در بهشت زندگی کنند.
مردم در خواب غفلت
مردم همه در خواب غفلت هستند و از علائم آن این است که کارها را با توجه به عاقبتش انجام نمیدهند و نیزحجم زیادی از فکرمان به دنیا و مادیات مشغول است نه به آخرت و معنویات و خدا
مردم در سرازیری نسبت به دنیا
مردم نسبت به دنیا در سرازیری هستند و احتیاج به هول ندارند و بلکه خدا و خاندان عصمت همیشه خواستهاند تا از سرعت حرکت آنها در این سرازیری بکاهند.
چه انسانی بیدار است؟
انسانی بیدار است و تزکیه شده که در همه جا و همه حال خدا را حاکم بداند.
بیان مراتب باقیات الصالحات از جهت ارزش و اهمیت آن
انسان باید بعد ازخود باقیاتالصالحاتی که خیراتی را در عالم برزخ به او برساند بگذارد که این باقیاتالصالحات از جهت ارزش و اهمیت مراتبی دارند:
اول: فرزندی که درست تربیت شود و صالح باشد.
دوم: ساخت و عمران مساجد و مکانهایی مثل امامزاده که مردم را متوجه خدا میکند و در آنجا به عبادت میپردازند.
سوم: رسیدگی صحیح به ایتام
چهارم: کمک کردن به برقراری زندگی دیگران مثل تأمین امکانات عمومی و تأمین مخارج زندگی دیگران به نحو ممکن.
پنجم: خوشحال و مسرور نمودن مؤمنین و تقید بر این عمل داشتن.
انجام اعمالی از قبیل آنچه در بالا گفته شد زاد و توشه آخرت محسوب میشود و سبب نجات فرد در عالم برزخ میگردد.
اصحاب کهف و باقیات الصالحات
اصحاب کهف به عنوان نمونهای که با یک تصمیم و حرکت جدی نظر خدای تعالی را به خود جلب کردند و باقیاتالصالحاتی از خود به جا گذاشتند که آنها را به مقامات بسیار رفیع رساند.
اهمیت آبادانی امامزاده ها
آباد سازی امامزادهها اگر چه که معتبر هم نباشد دو فایده دارد
اول آن که مردم در آنجا به عبادت میپردازند.
دوم آن که مردم در آنجا به خاندان عصمت (علیهم السلام) اظهار محبت و علاقه میکنند.
۵-حرم مطهر علی بن موسی الرضا در تاریخ دهم ربیع الثانی دو مرتبه، یک بار توسط شورویها، یک بار توسط رضا خان ملعون مورد حمله واقع شده است که مرتبه دوم برای کشف حجاب بوده است و دو هزار نفر را در مسجد گوهرشاد و حرم حضرت رضا علیه السلام کشتهاند و بدین جهت بوده است که حضرت رضا علیه السلام به دعبل شعری را به این عبارت ذیل میفرمایند تا به سایر اشعرش وصل نماید
و قبر وبطوس یالها من مصیبة ------------- الحت علی الاحشاء بالزفرات
الی الحشر حتی یبعث الله قائما ------------- یفرج عنا الهم و الکربات»