مرداد ۲۵, ۱۳۸۱
در این جلسه استاد عزیز در جمع دوستان اهل تزکیه نفس مهمترین مسئله در پیشرفت های روحی را فهمیدن استقلال روح از بدن بیان کردند؛ ابتدا فرمودند: غذای روح چیزی است که روح شما را رشد دهد و بندگی خدا مساوی است با غذای روح و به همین دلیل حتی در ماه مبارک رمضان حتی در حالت خواب روح شما تغذیه میکند و متذکر شدند که بدن فقط یک لباس برای شما میباشد و ارتباط بدن با روح در حالت خواب به وسیله روح نباتی برقرار است و بعد از مرگ این رابطه کاملا قطع میشود و متذکر شدند که روح جدای از بدن هم در حال تغذیه و رشد است و فهم و درک و بینایی و شنوایی، همه مربوط به روح است و با اصرار زیاد توصیه نمودند که دائماً روی این مسئله فکر کنید و مسائل و شرایط روح خود را از مسائل بدنی جدا کنید تا موفق به پیشرفت های روحی شوید و یک عالم ربانی که از علائق بدنی جدا شده است؛ بهترین زمانها برای او خوابیدن است که بدنش را مانند لباس در گوشهای میگذارد و با اختیار خودش به هرجا میخواهد برود میرود و استراحت میکند و بقیه این طور نیستند و لذا دائماً بر روی استقلال روح فکر کنید و عملاً هم آن را در زندگی خود پیاده کنید تا موفق شوید به استقلال کامل روح برسید.
مرداد ۳۱, ۱۳۸۱
حضرت استاد در این جلسه درباره روح فرمودند: روح، خود شما هستید و بدن فقط یک لباس برای شما میباشد و سپس شباهت های بین لباس و بدن را به طور کامل بیان کردند و فرمودند: روح انسان در عالم ارواح شکل خاصی نداشته و در عالم ذر بعد از خلقت حضرت آدم با بدن های ذرهای که به ما دادند همه ما دارای شکل خاصی شدیم تا به وسیله عقل بتوانیم یکدیگر را بشناسیم و سپس توضیحاتی پیرامون ارتباط روح با بدن فرمودند و توصیه نمودند که روح خود را از بدن جدا کنید و همه ارزش و اهمیت را به روح و مسائل آن بدهید. مثلاً: اگر یک مریض روحی که در حرم امام رضا (علیه السلام) از صفت رذیله حسادت شفا پیدا کرد برای شما مهمتر از فردی باشد که از بیماری سرطان شفا پیدا میکند و این را بدانید فهمیدن این حقیقت که روح استقلال دارد و اهمیتش خیلی از بدن زیادتر است و پیاده کردن عملی آن در زندگی، فصل الخطاب یا فصل همه حقایق است. زیرا با فهمیدن این مطلب انسان آرامش پیدا میکند که یک موجود ابدی است و دیگر مسائلی از قبیل پیری و مرگ و مرض بدنی برایش مهم نمیباشد.
شهریور ۷, ۱۳۸۱
در روز میلاد مسعود حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهراء (سلام الله علیها) حضرت استاد بعد از تبریک این عید بزرگ به سالکین الی الله فرمودند: پر انرژی ترین غذا برای روح انسان کوثر و حکمت و شناخت حقایق اشیاء است و ابتدا متذکر شدند که قرابت های ظاهری و بدنی هیچ اهمیتی ندارد و آنچه مهم است در ارتباط انسانها با یکدیگر قرابت های روحی و باطنی میباشد و چهارده معصوم (علیهم السلام) دارای بالاترین و کامل ترین قرابت روحی از نظر علم و عصمت با یکدیگر میباشند و سپس فرمودند: استفاده از سخنان فلاسفه و متصوفه و افراد منحرف برای روح انسان دغدغه و نگرانی دارد ولی استفاده از قرآن و حکمت که متکی به وحی و انبیاء میباشد برای روح انسان مفید و آرامش بخش میباشد. زیرا قرآن و هر سه موضوع آن یعنی اعتقادات و احکام و مسائل تزکیه نفس برای زندگی ابدی ما مفید میباشد. ما باید دائماً برای رشد روحی خود از کوثر استفاده کنیم و هر روز توسلی به وجود مقدس فاطمه زهراء (سلام الله علیها) برای سالم کردن و کامل کردن روح خود بنماییم و همچنین مطالبی پیرامون شفاعت در قیامت را بیان کردند.
مهر ۳, ۱۳۸۱
در این جلسه حضرت استاد در ادامه مبحث روح و غذای روح فرمودند: یادگیری علوم مختلف حتی اگر ناقص باشد مشکلی ایجاد نمیکند ولی یادگیری علوم روحی و معنوی باید پیوسته و به طور کامل باشد تا انسان دچار انحراف نشود. مثلاً در بخش خداشناسی عدهای اصل وجود خدا را قبول دارند ولی در صفات خدای تعالی به انحراف رفتهاند و همچنین در شناخت پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و قیامت هم همین مشکل وجود دارد و لذا چون ما وقتی که یک قسمت از علوم معنوی را یاد میگیریم به طور خودکار به دنبال بقیه آن نمیرویم تا شناختمان کامل شود، لذا ممکن است ضرر هایی هم شناخت ناقص برای ما داشته باشد و حتماً برای یادگیری علوم و حقایق قرآن باید به اهل ذکر که ائمه اطهار (علیهم السلام) میباشند و متصل به وحی و صادق هستند رجوع کرد تا انسان بتواند به مقصد خلیفة اللهی و انس با خدا برسد و در پایان اشارهای هم به انحرفاتی که شیطان در ذهن افراد درباره حقیقت زهد و اسلام و ایمان و ولی خدا ایجاد کردهاند نموده و فرمودند: کوشش کنید که علوم معنوی را کامل و مرتب یاد بگیرید تا به حقیقت برسید.
مهر ۱۱, ۱۳۸۱
حضرت استاد در این جلسه درباره تزکیه نفس موقت و دائم مطالبی را بیان کردند .فرمودند در زمانهای خاصی که مهمانی خدا می باشد و باید انسان با پاکی وارد این مهمانی شود تا در جمع اولیاء خدا او را راه بدهند واز لذتهای معنوی و برکات آن مهمانی برخوردار شود باید موقتا روحش را پاک کند و مراحل را در خودش ایجاد نماید مثلا برای ضیافه الله ماه مبارک رمضان می تواند دوماه رجب و شعبان را ده روز ، ده روز تقسیم کند و هر دهه روی یک مرحله از توبه تا عبودیت کار کند تا در ماه مبارک رمضان با خدا انس بگیرد و از طریق همین دعاها و توجهات و فیوضات ماه رجب و شعبان می تواند موقتا خودش را پاک کند ولی باید با عنایت پروردگار یا محکم کردن هر مرحله به مدت یکسال در روحش بطور دائمی روحش را پاک کند تا بتواند از اولیاء خدا شود و از دعاها و مناجات با خدا لذت ببرد و دائما با خدا مانوس شود و با ذکر مصیبت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام مجلس خاتمه پیدا کرد.
مهر ۲۵, ۱۳۸۱
در این جلسه که در ماه شعبان برگزار شد استاد عزیز درباره اهمیت دادن به روح و غذای روح صحبت کردند. ابتدا فرمودند که مردم کره زمین چون محسوسات اطراف خود را درک می کنند بیشتر به طرف همین ظواهر مادی کشیده می شوند و لذا مسائل ملکوتی و قیامت و بهشت و وجود خدا و ائمه اطهار علیهم السلام را خوب درک نمی کنند علتش این است که یک صدم آنچه به بدن و مسائل بدنی اهمیت می دهند به روح و غذای روح و درمان امراض روحی اهمیت نمی دهند تا چشم دلشان باز شود و حقایق را درک کنند و تا این مشکل حل نشود انسان به هیچ کمالی نمی رسد .لذا باید برای حل این مشکل روح را شناخت و غذای روح را مرتب به اوداد و امراضش را تشخیص داد و معالجه کرد و حداقل به اندازه بدن و غذای بدن به روح خود اهمیت داد تا بتوانید حقایق را درک کنید و دائم بر روی این مسئله کار کرد تا چشم دل و گوش دل انسان باز شود و حقایق را درک کند و با شناخت علم و حکمت به کمالات برسد.